SMS via email uten gateway og SMTP

All diskusjon, tilleggelser, tilbakemeldinger og andre henvendelser med hensyn til saker på nettbladet finnes i dette forumet.

SMS via email uten gateway og SMTP

Innlegg Henrik » 14 Jun 2009, 05:54

Jeg har satt opp en egen webserver med UPS. Hvis strømmen går, sender UPS en epost til meg, denne eposten blir så videresendt til Telenor som igjen sender en SMS til min mobil. På denne måten har jeg full kontroll over serveren, og hvorvidt den er oppe eller ei.

Du kan også bruke metoden for å lage PHP-script, eller sette opp kommandoer i Linux med mail()-funksjonen. Ved å trigge denne for å sende en epost, som igjen blir en SMS, når visse hendelser forekommer. Rett og slett uante muligheter :)

Her kan du lese en detajert guide om hvordan du sender email til SMS uten gateway og SMTP. Metoden gir deg en solid og god "mail to SMS", helt gratis.

Når du har gjennomført prosessen, vil jeg gjerne få noen tilbakemeldinger på hvordan du har brukt det. Jeg synes det er fryktelig spennende å bruke forskjellig teknologi for å "veve" sammen ting på denne måten.
Favoriser og Del
Brukerens avatar
Henrik
grunnlegger
grunnlegger

Re: SMS via email uten gateway og SMTP

Innlegg Tiki » 14 Jun 2009, 21:04

Hei. For vi som har Tele2. Er det noen muligheter der?
Gjest
Tiki

Re: SMS via email uten gateway og SMTP

Innlegg Henrik » 15 Jun 2009, 00:26

Hei, Tiki
Jeg har vært inne på Tele2 sine websider og tittet nå, og på siden, "Logg inn til mine sider", står det ikke noe om at de tilbyr egen epost med SMS-varsling, dessverre. Det kan hende jeg tar feil, så for å være på den trygge siden er det nok lurt å ringe dem å spørre.

Hvis de har det, så hadde det vært fint om du kunne si ifra, slik at jeg kan oppdatere guiden med informasjon om at det også er mulig for Tele2-kunder.

Ett alternativ, som jeg belyste i guiden, er forsåvidt å punge ut de 100 kronene det koster for et kontantkort hos Telenor, opprette epostkontoen, sette igang SMS-varslingen og sette varslingen til telefonnummeret du har hos Tele2.

De 100 kronene du betaler for å beholde kontantkortet per år, kan du jo bruke på å sende vanlige SMS eller ringe dem opp. I så måte er jo tjenesten gratis.

Andre tjenester som forutsetter sending av SMS via såkalte gatewayer er kostbare. Dette er en ekstremt billig måte å få en liknende mulighet. :) Jeg koser meg i alle fall med dette, moro å få ting til å kommunisere på denne måten :)
Brukerens avatar
Henrik
grunnlegger
grunnlegger

Gå til Artiklene på nettbladet