Lære om regnskap og bokføring

Hva slags bedriftsform skal du velge? Hvilke plikter har du overfor myndighetene? Hvordan fungerer regnskapsføring? Alle bedriftsrelaterte emner tas opp her.

Innlegg Henrik » 04 Okt 2009, 17:49

Mange sliter seg halvt ihjel pga regnskap, men regnskapsføring er egentlig enkelt, bare man har lest nok teori og fått litt trening.

De fleste som sliter med regnskap, har problemer fordi de ikke vet hvordan de skal angripe situasjonen. De leter seg altså halvt ihjel etter enkle metoder, programmer og hjelp, men kaster bare bort tiden.

Det finnes gode grunner til å kunne litt regnskap, selvom du allerede har regnskapsfører. Det er fordi kunnskap om regnskap gir deg bedre beslutningsevner. Undertegnede er selv selvlært i regnskapsføring, og her er ei kort liste over grep jeg har gjort, og måten jeg angrep det på:

Småbedriftseieren
Dette er ikke en ren regnskapsbok, men ei bok som gir deg innsikt i hva det vil si å drive foretak. Den er full av "gullegg" som definitivt forsvarer den latterlige prisen, og Småbedriftseieren er absolutt must for alle som vil starte bedrift.

Ved å lese den kan du spare mange bekymringer og kroner på å ta de rette avgjørelsene for ditt firma. Les anmeldelse av Småbedriftseieren her.

Selv kjøpte jeg disse to lærebøkene med oppgaver (brukes i bachelorstudiet i økonomi):
  1. Grunnleggende regnskap
  2. Analyse av finansregnskapet
Her har jeg skrevet ganske utfyllende om lærebøkene: Lær om bokføring og grunnleggende regnskap.

Som jeg påpeker i artikkelen, er det en rekke oppgaver som gir deg praktisk trening i å føre regnskap, men i tillegg til oppgavene, kan det være lurt å leke litt med programvare også. Da får du prøvd deg litt på bokføring med IT-baserte løsninger.

Regnskapsprogrammer
Gratis regnskapsprogram
Til læring fungerer BAS21 utmerket. BAS21 er et gratis regnskapsprogram, som i tillegg har sin egen "skole" med kurs i regnskapsføring. Les mer om programvaren ved å følge linken.

Nettbasert regnskapsprogram
Her har jeg skrevet litt om et innovativt og nettbasert regnskapsprogram, nemlig e-conomic. Jeg bruker dette selv, og har udelt positive erfaringer med tjenesten såvel som kundeservice!

Det er kanskje ikke så dumt å kjøpe tilgang til dette programmet for å drive med trening, for brukervennligheten er noe helt annet enn ved bruk av feks BAS21. Hvorvidt du velger å kjøpe abb for å drive trening, er opp til deg å avgjøre. Selv gjorde jeg ikke det, men ser i ettertid at det kunne ha vært lurt.

De som driver firmaet har også egen Youtubekanal, der det stadig lastes opp videoer for hvordan man fører regnskapet selv.
Favoriser og Del
Brukerens avatar
Henrik
grunnlegger
grunnlegger

Jeg anbefaler småbedriftseieren

Innlegg Grunder » 05 Okt 2009, 22:57

Flott liten innføringsguide du viser til her! :)

Jeg liker også småbedriftseieren, og kjøper den faktisk hvert år, slik at jeg får den i ny og revidert utgave. Med sosialistene ved roret (i akk minst fire år til), så er det ikke godt å si hvordan hindringer vi får på plass i denne perioden.

Smutthullene (om de kan kalles det) som blir vist i småbedriftseieren er veldig gode å ta med seg. De har jo kapitler både om foretaksform, arv, skatt, avskrivninger og så videre. Har i alle fall spart noen tusenlapper på den boka.
Brukerens avatar
Grunder
noobie doobie
noobie doobie

Gå til Bedrift og Myndigheter