Norge liker ikke gründere

Hva slags bedriftsform skal du velge? Hvilke plikter har du overfor myndighetene? Hvordan fungerer regnskapsføring? Alle bedriftsrelaterte emner tas opp her.

Norge liker ikke gründere

Innlegg Grunder » 05 Okt 2009, 22:53

Jeg er selv gründer og har vært det så lenge jeg kan huske. Da jeg var liten, rigget jeg opp en egen bod utenfor huset. Der solgte jeg gamle Donaldblader og annet snask for en slikk og ingenting. Husker jeg hadde pengene i en liten kopp som stod på bordet, sammen med steinene som lå på bladene, slik at de ikke skulle blåse bort. En dag sa fattern til meg at jeg måtte passe mer på pengene. Da svarte jeg: Hvorfor det? Hvis de forsvinner, så kan jeg jo bare tjene nye!

Det var altså ikke pengene som var motivasjonen den gangen, det var handelen. Det var spennende å tilby ting, og se at folk kom for å kjøpe.

Jeg har mye av dette i meg enda, men pengene har selvfølgelig blitt viktigere enn de var den gangen. Nå er det tross alt regninger som skal betales, for livet er ikke lenger subsidiert av forelderne.

Dessverre har jeg merket meg at det sosialistiske og sosialdemokratiske styret vi har her i landet, gjerne skulle sett at jeg ikke klarte å "bryte ut". For dem er det viktig at jeg er helt avhengig av støtteordninger osv, slik at jeg fortsetter å gi dem min stemme. La oss feks se på arbeidere. Arbeidere blir fremstilt som mange og svake, mens kapitalistene blir fremstilt som få og grådige.

Jeg fatter ikke i mitt villeste sinn at noen kan gå på en slik fortolkning. Kapitalister gjør da utrolig mye godt? De investerer penger, slik at vi får innovasjon og arbeidsplasser. Selvsagt må de motiveres til å ta denne risikoen, og premien er avkastning på investeringen. Videre gir prosjektet arbeidsplasser til de som ikke ønsker seg noe mer enn en trygg arbeidsplass. Dessuten vil de som kjøper innovasjonen kapitalisten har finansiert og arbeiderne produsert også nyte godt. De får noe de vil ha, og som forbedrer livskvaliteten deres.

Her ser vi altså hvordan kapitalisme gjør alle til lags: Folk får tak i varer de ønsker. Arbeidere får jobb. Kapitalistene får betalt for investeringen (og arbeidet med å finne investeringsobjekter). Det er ingenting negativt ved denne virksomheten, likevel ønsker sosialistene å legge flest mulige kjepper i hjulene for dette.

Det verste sosialistene gjør, er kanskje å hemme de aller minste. De "store gutta" gir mange arbeidsplasser (og dermed store skatteinntekter som sosialistene kan bruke til å kjøpe stemmer med), og er derfor beskyttet av både fagforeninger og myndigheter. (Dette ser vi, når skattebetalernes penger blir gitt til de firmaene som har oppført seg som idioter i oppgangstider. En solid bedrift skal spare penger i oppgangstider, slik at de holder ut i dårlige. Sistnevnte skal vi se mer på nå.

Bedrifter nyter nemlig ikke godt av å spare penger. Det er fordi vi har formueskatt. Denne forferdelige skatten truer både små og store foretak til å ta opp lån for å klare å betale. Mange selskaper må også selge ting, slik at de klarer å betjene formueskatten. Ofte resulterer salg av inntektsgenererende maskiner og utstyr, samt. låneopptak i konkurser av ellers solide og konkurransedyktige foretak, og hvem nyter godt av slike konkurser?

Ikke de som blir arbeidsledige. Ikke investorene som investerte i bedriften. Ikke markedet, som mest sannsynlig mistet tilgang til en vare eller tjeneste de ville kjøpe.

Jeg er stygt redd for at sosialistene ønsker et minst mulig næringsliv, med få store aktører. Aktører med monopol med andre ord. Det gjør innkrevningsarbeidet med skatt enklere. Det gir sosialistiske politikere mer kontroll over næringslivet. Og det gir flere arbeidstakere som er avhengig av at sosialistene styrer, slik at de kan få alle tilskuddene de bruker for å kjøpe stemmene deres.

Nei, kapitalisme er den eneste veien mot et velferdssamfunn.
Favoriser og Del
Brukerens avatar
Grunder
noobie doobie
noobie doobie

Re: Norge liker ikke gründere

Innlegg Vicky » 07 Okt 2009, 21:52

Hei Gründer!
Artig story fra barndommen. Du er ikke alene om å føle at 'de' er ute etter å ta rotta på deg! Her siterer jeg fra et relativt gammelt avisinnlegg i Aftenposten:

Småbedriftseieren - en uønsket person:
Nesten all vekst i Norges sysselseting er det småbedriftene som står for. Ut fra dette er det rimelig å anta at småbedriftseiere var en interessant gruppe for myndighetene. Slik er det ikke.

Småbedrifteieren fremstilles gjerne litt suspekt. Vi er skattesnytere, og må kontrolleres på alle kanter. Vi ansetter ikke nok utlendinger og vi er ikke intereressert i hverken arbeidsmiljø eller velferd. Vi må også ifølge finansministeren være forberedt på økte skatter, "nå som det går så bra".

Jeg tror problemet er at småbedriftseierne ikke har noen stor, sterk organisasjon i ryggen. Vi ser jo hvordan LO og andre arbeidstakerorganisasjoner har fått snuten langt ned i statskassa, og sikret arbeidstakere gode fordeler småbedriftseierne er med på å finansiere, feks. ved sykdom.

En annen ting er minstefradraget (som er ment å forenkle innmelding av fradrag for utgifter med tilknytning til jobb, feks reise til & fra arbeidsplassen). Minstefradraget er relativt stort, og de færreste arbeidstakere har like mye utgifter i tilknytning til jobben, som det minstefradraget gir. Selvstening næringsdrivende må føre regnskap og dokumentere alle utgifter de har for å få fradrag, altså ikke noe overdimensjonert minstefradrag for småbedriftseiere.
Brukerens avatar
Vicky
Bill Gates
Bill Gates

Innlegg Grunder » 07 Okt 2009, 23:02

Kjente meg veldig godt igjen i det avisinnlegget! Bedrifter har jo selvsagt NHO, men det er ikke tilstrekkelig. De kjemper ikke godt nok, ei heller Høyre (som på mange måter er sosialistisk med sine mange overføringer til privat næringsliv).

Vi skulle hatt en stor forening som kjempet for de minste. De sosialistiske partiene på Stortinget og i Regjeringen gjør alt de makter for å øke skattetrykket i de gode tidene, men de setter dem ikke ned i dårlige tider. Dette driver småbedriftene til konkurs, slik vi ser nå i finanskrisen. De store selskapene sliter de også, men de får redningspakker (skattepenger), slik at de overlever.

Forstå det den som kan, jeg tror det ligger en agenda bak det hele (uten å bli for konspiratorisk). Sosialistene ønsker å ødelegge for alle som kan bli uavhengige og "bryte ut" av klørne deres, mens de gjør arbeidstakere avhengige gjennom støtteordninger osv.
Brukerens avatar
Grunder
noobie doobie
noobie doobie

Innlegg Vicky » 10 Okt 2009, 12:55

Jeg tror nok du er inne på noe der. Det verste er at Norge scorer ganske bra på indeksen over økonomisk frihet. Mye av grunnen til det, er at det går så fort og er så lett å starte bedrift her i landet. Problemet er jo ikke at ting går for sakte, eller at det er så vanskelig å starte. Problemet er vel heller at det ikke er lett å drive i dette skjema- og skattetrykket.

Se feks på disse elevene som Dagens Næringsliv skrev om. De hadde skoleprosjekt, og skulle starte firma. Problemet deres ble at de tjente såpass godt at de ikke fikk lov til å eie sin egen bedrift. Det er ikke mange som slår den, disse unga skulle jo blitt stilt frem som gode og innovative skaperspirer, ikke straffet for god innsats!
Brukerens avatar
Vicky
Bill Gates
Bill Gates

Gå til Bedrift og Myndigheter