Vis ditt hjemmekontor

Her diskuteres og samtales det om alt som ikke har sitt eget forum.

Vis ditt hjemmekontor

Innlegg Henrik » 19 Apr 2009, 08:25

Det er spennende å se hva slags arbeidsstasjoner andre har, og hvilke løsninger de har valgt for å gjøre dagen mer effektiv.

I denne tråden er meningen at du skal vise frem hjemmekontoret / arbeidsstasjonen din og gjerne fortelle noe om hvorfor du har gått for løsningen, og hvordan den fungerer i praksis.

Hvorvidt du spesifiserer dyptgående eller ikke, spiller ingen trille.

Bildeopplasting
For å laste opp bilder du kan bruke i forumet, så anbefales imageshack. Hvis du ikke vet hvordan imageshack fungerer, så kan du lese denne guiden om å laste opp bilder på nettet.
Favoriser og Del
Brukerens avatar
Henrik
grunnlegger
grunnlegger

Henriks Hjemmekontor

Innlegg Henrik » 19 Apr 2009, 09:03

Det er absolutt ingen hemmelighet at jeg sitter mer foran computeren enn gjennomsnittet. Og selvom jeg ikke er en hardbarket materialist, men heller aspirerende kapitalist (hehe), så vil jeg vise frem det flotte utstyret mitt (datautstyret altså, hehe :P).

Selve hjertet i hjemmekontoret:
Datamaskin med fire skjermer

Arbeidsstasjonen med fire LCD-skjermer sett ovenfra

Jeg får begynne med en tilståelse. Må ærlig innrømme at det er lenge siden skrivebordet var så ryddig, og at ryddingen ble initiert av at jeg skulle ta disse skrytebildene, hehe :)

Litt om løsningen med fire skjermer
Grunnen til at jeg har valgt et oppsett med fire 22" skjermer, er fordi det er uhyre effektivt å jobbe på. Man kan feks programmere PHP i den ene skjermen, kode CSS i den andre, ha Photoshop i den tredje og se resultatet i den fjerde.

Det er også veldig greit å ha, mens man skriver. Du kan ha stikkord fra en brainstorming i forkant av artiklen tilgjengelig, samt ha eventuelle kilder oppe.

Ja, også ser det ganske tøft ut da, hehe.

Tastatur, tegnebrett og kalkulator
Tastatur og mus er fra Logitech. Nærmere bestemt DiNovo keyboard og MX Revolution mus. Jeg liker musa, fordi den er ergonomisk og god å holde i, samt at rulleknappen er helt utrolig. Det er også programbare knapper på den. I det heletatt, jeg sparer mye tid på å klikke fort gjennom ting med snarveiknappene osv.

Tastaturet er veldig deilig, fordi det er et slags "laptop-tastatur", det bråker ikke så ¤%#"¤" når man skriver. Dessuten er det trådløst, sånn at jeg kan sitte med det på fanget uten at jeg føler meg som ledningsmonsteret.

Tegnebrettet bruker jeg for å lage de dårlige illustrasjonene du ser av og til i artiklene på nettbladet. Grunnen til at jeg kjøpte det, var for å bruke den til noe dill på et annet prosjekt, der jeg skulle bruke den mens jeg tok "screen recording". Det vil jeg etterhvert gjøre her på nettbladet også.

Ja, så har du kalkulatoren da :) Den er en svært god følgesvenn, og jeg bruker den ofte når jeg driver research. Blant annet til regresjon for å spå fremtiden, hehe.

Diverse maskiner i hjemmekontoret:
Maskiner i hjemmekontoret

Fra venstre ser du en laserprinter, etikettskriver, fargeskriver med kortleser og til slutt en skanner med arkmater.

Laserskriveren kjøpte jeg fordi det ble dyrt å bruke så mye blekk hele tiden. Like greit å bruke laserskriver i svart/hvitt, når formålet er å printe ut bilag og denslags.

Etikettskriveren skriver ut klistremerker fra rull osv. Veldig fin til porto/sending av varer ... Du har garantert sett en sendingslapp fra en maskin som denne, dersom du har handlet på nettet før.

Fargeprinteren er selvsagt flott, hvis formålet er å presentere noe i litt finere form (og farger). Oppå skriveren ligger en mobil med rimelig stort display og tastatur. Finn til å skrive epost med, og den har WLAN, slik at jeg får beskjed hvis det har kommet inn eposter og sånt.

Skanneren med arkmater er helt fantastisk. Den gjorde jobben med å digitalisere alt til en lek. Bruker den veldig ofte, og er storfornøyd med at jeg kjøpte den :)

Skal ta noen flere bilder av hyller og greier etterhvert, så kommer til å oppdatere tråden.
Brukerens avatar
Henrik
grunnlegger
grunnlegger

Gå til Generell Prat