Side 1 av 1

Årsregnskap til Brønnøysundregistrene

InnleggSkrevet: 04 Okt 2009, 17:07
Henrik
Av pressemelding fra Brønnøysundregistrene, datert 29.09.2009 heter det at over 30.000 ikke hadde sendt inn årsregnskap 1. september 2009. Fristen var 31. august for de som brukte altinn til å sende årsregnskapet elektronisk.

Innsending av årsregnskap for NUF Selskapene
5.037 NUF hadde ikke levert årsregnskap til Brønnøysundregistrene. Det er ganske mye, når man fra før vet at antall registrerte NUF'er er cirka 26.500 stk.

Ikke levert inn årsregnskapet til Brønnøysundregistrene
Hvis du ikke har sendt inn årsregnskapet til Brønnøysundregistrene enda, så venter det gebyr og evt. tvangsavvikling. Selv sendte jeg inn for mitt eget selskap, og det som kreves for de minste (som ikke er del av konsern) er:

  • Årsregnskap
    • Resultatregnskap
    • Balanseregnskap
  • Årsberetning
  • Noter til årsregnskapet

For å se om disse dokumentene er tilstrekkelig i ditt tilfelle, kan du lese mer om hvilke innsendingsplikter du har her.

Årsberetning
Det stilles krav til hva innholdet i årsberetningen skal være. Her er en generell mal på årsberetning fra Jusstorget som kan være nyttig, når du skriver din årsberetning.

Noter til årsregnskapet
Notene til regnskapet skal inneholde en rekke detaljerte opplysninger. Det stilles minstekrav i regnskapsloven § 8-2 1. ledd, jf. kap 3. (Gå til regnskapsloven) Dette skal du ha fått i brev fra Brønnøysundregistrene, dersom du ikke har sendt inn årsregnskapet allerede.

Ved innsending av årsregnskapet kan du markere notene i kolonnene på altinn. Feks kan du nummerere notene slik: 1.1, 1.2, 1.3 osv, inntil neste del av skjemaet, der du begynner på 2.1, 2.2 ... og så videre.

Dernest skriver du hver note i et eget dokument, og nummererer det i henhold til postene i årsregnskapet.